Potęgowanie
Niech .
Potęgowanie jest to działanie matematyczne wprowadzone po to, aby ułatwić zapis wielokrotnego mnożenia. Oznacza się je jako , gdzie jest ilością mnożonych przez siebie liczb . Czyli:
- n-ta potęga liczby ( do potęgi )
- wykładnik potęgi
- podstawa potęgi
- wynik potęgowania
- czytamy "trzy do potęgi drugiej lub trzy do kwadratu"
- czytamy "trzy do potęgi trzeciej lub trzy do sześcianu"
- czytamy "trzy do potęgi czwartej"
Potęgowanie jest operacją odwrotną do pierwiastkowania.
Wykładnik potęgi
Jeżeli wykładnik potęgi jest liczbą naturalną, to
Każda liczba podniesiona do potęgi zerowej daje .
Każda liczba podniesiona do pierwszej potęgi to ta sama liczba.
-ta potęga liczby , to krotny iloczyn tej liczby przez siebie.
dla
Jeżeli wykładnik potegi jest liczbą całkowitą ujemną, to
dla
,
dla
Potęgowanie jest operacją odwrotną do pierwiastkowania. Oba te działania łączą się ze sobą. Można zatem potęgę zamieniać na pierwiastek i odwrotnie, pierwiastki zamieniać na potęgi. Aby to zrobić, posługujemy się następującymi wzorami:
Jeżeli wykładnik potegi jest liczbą wymierną dodatnią, to
dla
Liczba podniesiona do potęgi , to poprostu pierwiastek kwadratowy z tej liczby:
Liczba podniesiona do potęgi , to pierwiastek sześcienny z tej liczby:
Mianownik wykładnika potęgi, to zawsze stopień pierwiastka. Natomiast liczba znajdująca się w liczniku, to wykładnik liczby pod pierwiastkiem. Jak ponizej:
Jeżeli wykładnik potegi jest liczbą wymierną ujemną, to
dla
Działania na potęgach.
Powyżej zdefiniowane zostały potęgi o różnych wykładnikach. Teraz zajmiemy się działaniami jakie można na tych potęgach wykonywać.
Jeżeli i to:
Przykład:
Jeżeli mnożymy przez siebie potęgi, o tych samych podstawach, to ich wykładniki dodajemy. A dlaczego tak? Zobacz na przykładzie:
Zgodnie z definicją mnożymy liczbę , trzy razy przez siebie.
Zgodnie z definicją mnożymy liczbę , cztery razy przez siebie.
No a teraz, mamy przez siebie pomnożyć te potęgi. To w rezultacie, ile razy przez siebie mnożymy ?
Teraz zajmiemy się ilorazem potęg o tych samych podstawach.
A teraz krótkie wyjaśnienie, dlaczego wykładniki odejmujemy.
Zgodnie z definicją mnożymy liczbę , trzy razy przez siebie.
Zgodnie z definicją mnożymy liczbę , cztery razy przez siebie.
Skracamy te same liczby powtarzające się w liczniku i mianowniku. W liczniku mamy dwójki, w mianowniku mamy dwójki. Czyli:
Potęga iloczynu jest równa iloczynowi potęg. Jeżeli potęgujemy iloczyn, to każdy składnik tego iloczynu podnosimy do tej samej potęgi.
Potęga ilorazu jest równa ilorazowi potęg. Podnosząc ułamek do pewnej potęgi, zarówno licznik jak i mianownik podnosimy do tej samej potęgi.
Zobacz rozwiązanieWynikiem działania jest:
Zobacz rozwiązanieZapisz w postaci jednej potęgi.
Zobacz rozwiązaniePrzedstaw w postaci nieskracalnego ułamka zwykłego.
Rozwiązanie videoDane są liczby oraz . Wtedy iloraz jest równy
Zobacz rozwiązanieLiczba naturalna w zapisie dziesiętnym ma:
Zobacz rozwiązanieRówność jest
Zobacz rozwiązanieOblicz .
Zobacz rozwiązanieOblicz ułamek:
.
Zobacz rozwiązanieLiczba jest równa:
Zobacz rozwiązanieLiczba jest równa:
Zobacz rozwiązanieLiczba zapisana w postaci jednej potęgi to
Zobacz rozwiązanieOblicz:
Przeczytaj także:
Ogółem rozumiem, ale np. nie potrafię rozwiązać takiego zadania: Obliczyć czwartą część liczby 2 do potęgi 100. Jak zrobić takie coś?
Daną mamy liczbę: . Jeżeli chcemy obliczyć jej czwartą część, tzn. że musimy podzielić tą liczbę na 4 części. Czyli:
Aby móc dzielić potęgi, to musimy mieć takie same podstawy. Zamieniamy więc na potęgę o podstawie dwa:
.
Wtedy otrzymujemy:
Jeżeli dzielimy potęgi, to ich wykładniki odejmujemy, dlatego:
.
nie potrafię wykonać zadania 2 . dokładniej :
2 do potęgi 5/3 * pierwiastek trzeciego stopnia z czterech do potęgi 2.
Mianowicie, rozumiem potęgi, jednak wynik nie zgadza mi się z podanymi odpowiedziami. do wyboru są wyniki: 8, pierwiastek trzeciego stopnia z dwóch, 6 do potęgi 10, pierwiastek 3 stopnia z 8.
proszę o pomoc.
Rozwiązania zadań z kursu maturalnego są wysyłane kolejnego dnia.
Mam pytanie odnośnie potęg.Jak odliczać potęge czegoś takiego : (4do potęgi2)do potęgi 3-za nawiasem-.? Czy potęgi 2i3 się mnoży?Był na to wzór,tylko nie mogę nigdzie znaleźć.
I jeśli mam różne wykładniki i różne podstawy,to jak to się robi ? Np 2 do potęgi 3 * 3 do potęgi 4? Z góry dziękuję za wskazówki.
Jak obliczać jeśli mamy w nawiasie ułamek i mamy do podnieść do potęgi też ułamka.Nie wiem jak to zrobić.
Rozumiem, że chodzi np o taki przypadek:
?
Możemy to przekształcić np tak:
jak obliczyc takie dzialanie (1/5) do potęgi minus 2^3?? takie zadania tez pojawiaja sie na maturze podstawowej??
Jak moge obliczyc pierwiastek pod pierwiastkiem?
\frac{a^-2*a^5}{|sqrt{a}}
Przepraszam ja mam pytanie: Jak sprawdzić ile razy wieksza jest liczba 3 do potegi minus 14 od liczby 3 do potegi minus 12?
Prosze o pomoc.
Pani Małgorzato!:) Jak obliczyc ten przykład:?
(1 i 3/4) do potegi 6 razy (2/7) do potegi 6?
Na wszystkie tu zadane pytania znam odpowiedzi:D
Proszę pytać, chętnie pomogę.
Np. możecie mi napisać prywatną wiadomość, na pewno odpowiem!:)
Od siebie dodam, że działania na potęgach rządzą się swoimi prawami i wzorami. W zadaniach z potęgami liczbę trzeba zamienić na wielokrotność: najczęściej 2 i 3. Kolejność wykonywania działań i umiejętność praktycznego wykorzystania wzorów potęg to podstawa! Ponadto bardzo fajny artykuł :) Do rozszerzenia tego artykułu polecam obejrzeć kilka filmików o potęgach z rozwiązaniami:
***