Co to są procenty?
Umiejętność operowania procentami jest bardzo potrzebna przede wszystkim w codziennym życiu.
Jeden procent to setna część pewnej liczby lub wielkości. Procent oznaczamy przez .
Jeden procent liczby , to setna część tej liczby, czyli .
Natomiast liczby jest równe . np. liczby to .
Jeżeli liczba stanowi liczby , to
.
Z powyższej zależności możemy obliczyć:
- Ile wynosi ,
- Ile wynosi ,
Ile wynosi z ?
Obliczamy:
Ile procent liczby stanowi ?
Z treści zadania wynika, że
Obliczamy ,
Liczba stanowi liczb . Oblicz .
Z treści zadania wynika, że
Obliczamy ,
Miałeś jabłek. Po wizycie w sadzie ilość Twoich jabłek wzrosła o . Ile masz jabłek?
Z treści zadania wynika, że po wizycie w sadzie ilość Twoich jabłek wzrosła o , czyli wynosi pierwotnej ilości.
wynosi:
Zaznacz co jest prawdą a co fałszem
Zobacz rozwiązanieWskaż liczbę, której jest równe :
Zobacz rozwiązanieWskaż liczbę, której jest równe :
Zobacz rozwiązanieWskaż liczbę, której jest równe :
Zobacz rozwiązanieIle wynosi liczby ?
Zobacz rozwiązanieLiczba to liczby , zatem:
Zobacz rozwiązanieLiczba to liczby , zatem:
Zobacz rozwiązanieliczby wynosi . Zatem liczba to:
Zobacz rozwiązanieliczby wynosi . Zatem liczba to:
Zobacz rozwiązanieLiczba to liczby . Zatem:
Zobacz rozwiązanieLiczba to liczby . Zatem:
Rozwiązanie videoCena roweru po obniżce o 15% wynosi 850 zł. Ile kosztował rower przed obniżką?
Zobacz rozwiązanieCena brutto komputera wynosi . Oblicz jego cenę netto.
Uwaga:
Cena brutto to cena wraz z podatkiem VAT (22%).
Zobacz rozwiązanieWykres przedstawia wyniki sprawdzianu z matematyki uczniów klasy III B.
Na podstawie danych przedstawionych na wykresie odpowiedz na pytania:
a) Jaki procent uczniów klasy III B ze sprawdzianu uzyskało ocenę dopuszczającą?
b) Jaki procent uczniów klasy III B stanowią dziewczęta?
c) Jaki procent uczniów klasy III B uzyskało ze sprawdzianu ocenę co najmniej dobrą?
d) Jaki procent uczniów klasy III B uzyskało ocenę co najwyżej dostateczną?
Zobacz rozwiązanieNa podstawie wyników sprawdzianu przedstawionych na poniższym wykresie odpowiedz na pytania.
a) Jaki procent uczniów w klasie stanowią dziewczynki, jeżeli wiadomo że na sprawdzianie było nieobecnych dwóch chłopców?
b) Jaki procent uczniów piszących sprwdzian uzyskało ocenę wyższą niż ?
Wyniki zaokrąglij do pełnych procentów.
Zobacz rozwiązanieW naczyniu znajduje się roztwór pewnej soli. Gdybyśmy dodali do tego roztworu czystej soli, to otrzymalibyśmy roztwór . Jaka jest masa tego roztworu?
Zobacz rozwiązanieCenę roweru obniżono o . O ile procent należałoby podnieść nową cenę, aby otrzymać cenę równą początkowej?
Zobacz rozwiązanieKarol kupił podręcznik do matematyki za . Cena tego podręcznika była dwukrotnie obniżana. Na początku cenę podręcznika obniżono o , a następnie jeszcze o . Oblicz:
a) początkową cenę książki,
b) ile Karol zaoszczędził kupując podręcznik po obniżonej cenie.
Zobacz rozwiązanieDany jest prostokąt. Zwiększamy długość krótszego boku o , a długość dłuższego boku zmniejszamy o .
Oblicz:
a) o ile procent zmniejszy się pole prostokąta.
b) początkowe długości boków prostokąta jeżeli wiadomo, że obwód zmniejszonego prostokąta wynosi , a stosunek boków w zmniejszonym prostokącie wynosi .
To bardzo łatwa lekcja nareszcie wszystko rozumiem.
chyba jest cos ze mną nie tak, bo nadal nie za bardzo rozumiem temat...
Witam,nadal nie jasne są dla mnie punkty procentowe
nie rozumie punktów procentowych :/
Witam Serdecznie Chciałabym zapytać mianowicie o to jak sie przekształca wzory np ile wynosi p ile wynosi a tak jak jest to opisane na górze i nie wiem skąd sie to bierze :) czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć :)
1. Klasa liczyła 20 osób, 80% wyjechało na szkolną wycieczkę. W kolejnym roku do klasy dołączyły 2 osoby (teraz jest ich 22) a na wycieczkę pojechało 90%. Czy przy zmianie liczby uczniów w klasie można obliczyć, o ile punktów procentowych zwiększyła się liczba osób, które pojechały na wycieczkę?
2. Osoba X zarabia 80 % mojej pensji. W takiej sytuacji powiemy, że zarabia 20% czy 20 punktów procentowych mniej ode mnie? A może można i tak, i tak?
3. Wydatki państwa polskiego stanowią 42% PKB, w przypadku Hong Kongu 15%. Czy możemy powiedzieć, że wydatki państwa w PKB w Polsce są wyższe o 27% punktów procentowych? Chodzi o tę samą wielkość (wydatki państwa jako % PKB), ale wartość PKB w obu krajach jest różna.
Ogólnie te pytania sprowadzają się do tego, czy w definicji: Punkt procentowy jest to różnica między dwiema wartościami jednej wielkości podanymi w procentach - w przypadku 'jednej wielkości' chodzi o np. liczbę osób w klasie, czy o stałą wartość, np. w jednym i drugim roku w klasie musi być 20 osób, żeby można obliczyć punkty procentowe.