- Wektor jednostkowy
- Długość wektora
- Dodawanie wektorów
- Odejmowanie wektorów
- Mnożenie wektora przez liczbę
- Iloczyn skalarny
Co to jest wektor?
Wektor swobodny
Graficznie wektor przedstawiany jest jako strzałka.
Wektory oznaczamy najczęściej małymi literami lub za pomocą punktu początkowego i końcowego wektora
.
Aby jednoznacznie opisać wektor, należy podać jego:
- kierunek - wyznacza go prosta, na której znajduje się wektor,
- zwrot - wyznacza go grot strzałki,
- wartość - czyli długość wektora.
Wektor zaczepiony
Wektorem zaczepionym nazywamy uporządkowaną parę punktów (w geometrii analitycznej).
Na płaszczyźnie wektory mają dwie współrzędne. Dla odróżnienia ich od punktów, współrzędne wektorów zapisujemy w nawiasach kwadratowych. Np. lub
.
Jeżeli punkt jest początkiem wektora i punkt
jest końcem tego wektora, to współrzędne wektora
są równe:
Możemy to zapisać inaczej, jako:
,
,
gdzie
jest pierwszą współrzędną,
jest drugą współrzędną.
Rysowanie wektorów:
Narysujemy teraz wektor .
Zaznaczamy punkt, w którym chcemy zaczepić wektor .
Współrzędne wektora wskazują nam gdzie znajduje się koniec wektora.
Pierwsza współrzędna oznacza przesunięcie poziome: np. oznacza przesunięcie o jedną jednostkę w prawo,
oznacza przesunięcie o dwie jednostki w lewo.
Druga współrzędna oznacza przesunięcie pionie: np. oznacza przesunięcie o trzy jednostki w górę,
oznacza przesunięcie o jedną jednostkę w dół.
Wyznaczając koniec wektora, najpierw przesuwamy się zgodnie z pierwszą współrzędną w prawo lub w lewo, a następnie z tego samego miejsca w górę lub w dół zgodnie z drugą współrzędną. Wówczas wyznaczymy koniec wektora.
Poniżej kilka innych przykładów:
Dwa wektory są równe, jeżeli mają takie same współrzędne.(Mają taki sam kierunek, zwrot i wartość.)
Dwa wektory są przeciwne, jeżeli ich współrzędne są liczbami przeciwnymi. (Mają taki sam kierunek i wartość ale przeciwne zwroty.)
Wektor jest wektorem przeciwnym do wektora
wtedy i tylko wtedy, gdy spełnione są warunki:
Wskaż wektor przeciwny do wektora .
Oznaczmy wektor przeciwny jako . Zgodnie z definicją muszą być spełnione warunki:
Zatem wektor przeciwny do wektora , to
.
Działania na wektorach
Na wektorach można wykonywać podstawowe operacje takie jak:
Dodawanie dwóch wektorów polega na dodanie do siebie odpowiednich współrzędnych i otrzymaniu wektora wynikowego
Przy odejmowaniu od siebie dwóch wektorów postępujemy analogicznie i odejmujemy od siebie odpowiednie współrzędne
Mnożenie wektora przez liczbę polega na zwykłym przemnożeniu każdej współrzędnej tego wektora przez daną liczbę
Dane są dwa wektory i
. Te wektory są równoległe, jeżeli istnieje pewna liczba
, taka, że:
lub
.
Dane są wektory:
,
,
.
Zobacz rozwiązanieDane są dwa niezerowe wektory
i
takie, że:
,
.
Wyznacz takie wartości parametru
, aby trójkąt rozpięty na wektorach
i
był równoramienny.
Zobacz rozwiązanieZnajdź wektor jednostkowy równoległy do wektora
.
Przeczytaj także:
- Wektor jednostkowy
- Długość wektora
- Dodawanie wektorów
- Odejmowanie wektorów
- Mnożenie wektora przez liczbę
- Iloczyn skalarny
- Układ współrzędnych
- Postać ogólna i postać kierunkowa prostej
- Środek odcinka
- Długość odcinka
- Równanie prostej przechodzącej przez dwa punkty
- Wyznaczanie równania prostej znając jej współczynnik kierunkowy
- Odległość punktu od prostej
- Równanie okręgu
- Nierówność koła na płaszczyźnie kartezjańskiej.
- Wzajemne położenie dwóch okręgów
- Wzajemne położenie prostej i okręgu
- Interpretacja nierówności liniowych na płaszczyźnie
- Przesunięcie wykresu funkcji o wektor
- Przykłady zadań związanych z figurami na płaszczyźnie kartezjańskiej.
COMMENT_CONTENT